Alla inlägg under mars 2012

Av Monika - 21 mars 2012 00:59

... kom jag på att jag ville lägga ut oxå... =D


Fick det av mamma när jag var hemma, hon hade visst fått det av min moster... =)


Ta och lägg 4 fläskkotletter i en ugnsform, salta och peppra lite...


Blanda ihop:

1 burk creme fraiche med smak

1,5-2 dl grädde

2 msk kinesisk soya

några droppar pressad citron


Slå över kotletterna och låt stå och dra ett tag i kylen... Sätt sedan in i ugn på 225 grader i 45 minuter... =)

Enkelt och smidigt och framför allt SUPERGOTT!!!!


Man kan testa med vad man vill egentligen, typ kotlett, kyckligfilé, fläskfilé eller så... och vilken smaksatt fraiche oxå förstås... Mamma sa att det fanns någon fraiche med typ ostsmak som var väldigt god?! Men jag vet inte riktigt... min favorit är Franska Örter!!


Jag serverad mig själv maten med Hasselbackspotatis och en god sallad!! Perfekt med sådana potatisar då allt skötte sig själv i ugnen och jag kunde göra annat under tiden!! MUMS vad gott det var, skulle kunnat äta alla 4 portioner på en gång... ;-) men det gjorde jag ju förstås inte...


Självklart serverar man med det man tycker är gott, potatis, ris eller pasta...


Hoppas att det smakar om ni vågar testa receptet!!! =D


LYCKA TILL!! <3

Av Monika - 21 mars 2012 00:05

... mest hela tiden...


Det har väl hänt en del sen sist jag var här, som vanligt då...


Har hunnit med att vara hemma i Småland, träffat sis med sambo och mina favoritprinsessor såklart... Lilla mamsen oxå... Skönt att få komma hem lite, längesen sist ju... Helgen innan jul var det minsann... =(


Vi hann med mycket, tacokväll, våfflor, älgbiff (MUMS) till middag och fika såklart... =D Bus med tjejerna, mys med Gucci och Chanel, Tuffs och Bruno... Braskamin och tv-tittande... Fick oxå träffa mina "extra"syskonbarn E och M... MYSIGT!! E kom fram och kramades direkt och hon kom ihåg mitt namn oxå... =) Snart 3 år och säger mitt namn näst intill perfekt!! Sötunge!! och lille M skulle fylla 1 så han fick present offcourse!! =D Lilla E fick oxå paket, ett paket som innehöll "Tom & Jerrykex"... Gissa om hon blev glad!! =D


En L som fick hjälp med stickning, jag som inte kom ihåg hur man gör skulle visas av mamma, men det fattade jag inte så L fick visa... =) Hur enkelt som helst!! "Det är ju bara att gå igenom, hämta repet och gå tillbaka" ;-)  så sa hon, min Fis.... Lilla J var på mormors toa och undrade varför hon hade "Mr Muusscchel" kitchen där.. och om det blev "blinkande" rent när man använde det?! ;-) Goa ungar och mycket skratt!! =D


Men själva anledningen till att jag åkte hem var ju Farmors Begravning... =( Jobbigt, nervöst och oroligt... Nervös för att träffa släkten, som man inte är uppvuxen med... =( träffa pappa, bröder och så där... kusiner och folk jag aldrig kunnat tro jag var släkt med... Konstig känsla egentligen... Men, det gick bra... satt jämte en kusins fru och deras dotter som föll för mina syskonbarn... =) H var jättetrevlig och vi pratade mycket... När det var dags för avslutning så kom min yngste lillebror fram och pratade, ja hans tjej oxå... Bestämde att vi skulle hålla lite kontakt via FB och så där... Hoppas nu att det blir så.. =)


Enda katastrofen var väl att jag i all oro och stress tappade mina (sen i september) bytta glasögon i golvet så de gick sönder igen.... =( FAN och storgråtandes funderar jag på hur jag ska ha råd att fixa dom... Men det är ett ont måste för jag behöver ju dom!! =S


Hemma igen, en snabbis för att jobba några pass innan jag åkte till mina favoritkillar för en liten stund... =) Tycker att det är såå mysigt på Smultronstället!! <3


Hemma igen, igen... =( lite fika med Micke... =) Trevligt, mycket prat och skratt!! Passade även på att lämna in mina glasögon på lagning, skulle ta ungefär 2 veckor sa hon... =( Huvudvärk!!!


Lite jobb och sen förbereda mig på operation av min knöl på foten... =( "Exstirpation av ganglion" fina ord va??!! ;-) Så just nu går jag med foten rejält lindad, kan inte ha sko på foten så jag har fått låna en sån där supersnygg sko som man har när man typ har gips... ;-) Själva operationen gjorde inget ont, lät mest som de klippte mina tånaglar... ;-) Fniss... MEN innan dess så skulle jag ju få en bedövningsspruta och spruträdd som jag är så fick jag panik och började storgråta när han stack mig... kunde inte ens andas fast sköterskan sa till mig... =S JISSES MONIKA!!!!  


Detta var i fredags, nu har jag jobbat 4 dagar och haft en ledig tisdag då jag bara har vilat!! =D För det var inte lätt att jobba med all värk, men ibland är man tvungen... Haltalotta det är jag... =) Den 28/3 är det dags att ta bort stygnen... då ska jag se hur många det var, för det glömde jag fråga... funderade mest på vad jag skulle ha för sko på mig och hur jag skulle kunna stå på jobbet i så många timmar... =S Kallade mig själv för SuperWoman, men näe... det är jag nog inte.. om inte även en SuperWoman kan få ha ont i bland... ;-)


I morgon, idag eller så, så ska jag hämta mina glasögon... =D Fick ett sms innan idag att de var klara!! En vecka tidigare än sagt!! Yes, vad skönt!! Inte för att jag inte ser, men mest för huvudvärken och att det är lite suddigt ibland på kassaskärmen... =S


Har även haft tankarna hos min fina svägerska A, som har det lite ledsamt just nu och till min lilla J som har fått sova på sjukhus med magont!! =( KRAM!!


Nu ska jag nog minsann leta reda på kudden, dejta den och ladda för en onsdag...


Hoppas att ni har det bra där ute, våren letar sig sakta fram och jag längtar efter att ha råd att köpa mig ett par nya skor!!!


Natti natti eller godmorgon till er alla!!


Puss och kram <3

Av Monika - 1 mars 2012 23:40

.... idag...


1 MARS!!


Ett datum med många minnen, eller kanske ska säga dagar med betydelse för mig...


20030301 - dagen då flyttlasset gick från Värnamo till Norrköping! En flytt från familj, vänner, jobb och livet i en mindre stad där de flesta känner igen varandra på nåt vis, till en stor stad där jag egentligen inte kände så värst många... Förutom de vänner med flickvänner som min dåvarande pojkvän hade... Jag var då fortfarande under 30- strecket och redo för familjeliv och allt kul som jag trodde att flytten skulle föra med sig...  Kanske ett liv i hus, barn och tryggheten i kärleken...


Men livet blev inte riktigt som jag ville, eller hoppades kanske man ska skriva... Kärleken tog slut, jag bor nu i min 4:e lägenhet här i Norrköping (som jag flyttade till just i dag för 1 år sen...) Ibland har jag nästan tänkt flytta ut i en kartong i skogen, så kämpigt är och har det varit... Kanske blir så snart, vem vet... om det ska fortsätta som det ser ut nu i alla fall...


Jag har haft flera olika jobb, inom vården, inom handel, jobbat på Viktväktarna och även som civilanställd på Polisen... Ja, stor arbetslivserfarenhet besitter jag i alla fall... och förmodligen stor Livserfarenhet oxå... Jag har fått ny vänner, genom olika arbetsplatser och genom olika händelser... Vänner har kommit och vänner har gått, Vänner från Småland har oxå kommit och gått, några få vänner från Småland finns i vått och torrt, de finns ALLTID kvar... Min allra bästa vän här i Norrköping flyttade till sin kärlek i Köpenhamn för dryga 1,5 år sen... Saknar henne enormt mycket, men är glad att hon är lycklig...


Saknar min familj enormt mycket oxå, under dessa år så har min älskade lilla mormor gått ur tiden och blivit en ängel... Vilket var oerhört jobbigt för mig och givetvis familjen... och nu för bara 1,5 vecka sedan så blev min  lilla farmor oxå en ängel... Så nu blir det en tripp ner till Småland för ännu en begravning... inget man riktigt ser fram emot precis, på många sätt och vis...  


Min nya kärlek sen dryga 2,5 år tillbaka finns knappa 15 mil bort, jag saknar honom och lillkillen så mycket när vi inte ses... och ses kan vi tyvärr inte göra så ofta då jag måste jobba så mycket helger för att överleva... vilket jag nu inte gör i alla fall... kryper på knäna och det gör ont... oro, stress och nedstämdhet gör ju livet toppen!! Att inte ha råd att göra sånt man tycker är kul såsom att få dansa gör att man blir extra glad... eller???!! Jag skulle dessutom jättegärna vilja börja simma igen oxå... men det finns det heller inga pengar till... Kan väl kanske säga att det var tur i oturen att jag inte fick nån plats på vårens buggkurs som jag anmälde mig till... för jag hade inte haft råd att lösa medlemsskap och kursavgift... Men trots det så gör det ont i hjärtat att inte få dansa och göra det som jag mår bra av... Många tror att jag står över en termin på grund av värken i mina fötter, men jag hade dansat ändå... Nu beror det bara på grund av att jag faktiskt inte fick någon plats (trots dubbla kurser i 6 terminer innan) och ekonomin förstås... Jag som verkligen ville dansa, för jag behöver få må bra de stunder jag kan...


Idag träffade jag en tjej som jag lärde känna runt 1997 nån gång och nu har vi nog inte setts på dryga 10 år... Hon var sig lik och det var oerhört trevligt att träffa henne igen och hennes 2 söta barn!! Livet går verkligen vidare, en del får det bra och en del få kämpa...


Även om jag många gånger känner att det räcker nu, orkar inte mera så ror jag dagen i hamn och påbörjar nästa dag oxå... Det skulle  vara så fantastiskt skönt att vinna 1 miljon typ, så att man slapp ligga vaken natt efter natt och fundera på hur jag ska lösa nästa problem... Just nu är jag inne på att sälja av saker här hemma... har ju så mycket... Men hur, var och när??!! Och när jag ska orka ta tag i allt och sortera ut... Jag har ju en jättefin Balklänning som just nu skulle vara perfekt att kunna sälja till kommande studenter... Men vart har jag den?! och vart ska jag lägga ut den?! och hur mycket kan man sälja den för?! Frågorna är många och svaren är få... Kanske skulle ta en veckas semester från det lilla jobb jag har för att reda ut en massa här hemma... Hmm... Bra fråga, eller tanke.... help please!!??  


Dags att inta kudden och täcket nu, det vankas jobbhelg och förhoppningsvis lagning av bil oxå...


Natti Ni där ute som läser detta...


Förresten, idag så fyller min kära svägerska år så Grattis till henne!!!


Kramelikram

Ovido - Quiz & Flashcards